Manole are nuci. (Ana)Citatul zilei

La Steaua mi-a plăcut cel mai mult. (Pițurcă despre Eminescu)

Cronică literară după ureche

Orbitor de Mircea Cărtărescu

Dacă Levantul  doarme încă pe noptiera fostului președinte Traian Băsescu, pentru că acesta aprofundează acum De ce iubim femeile, volumul Orbitor stă de doi ani și ceva pe noptiera mea. Cu el, insuccesul la femei este asigurat. De câte ori o iubitoare de literatură îmi vizitează dormitorul, mă părăsește în cea mai mare grabă, zicându-mi: Ești un obsedat textual! Și pe mine mă amăgeai cu inegalabilul Caragiale, perversule!
   Adevărul este că, în cei doi ani și jumătate, n-am citit niciun rând din carte, dar am jurat că, dacă Mircea Cărtărescu va lua premiul Nobel, mă voi flagela intelectual și o voi citi din scoarță în scoarță.
   De atunci, în fiecare toamnă, stau cu frica în sân. Și în fiecare toamnă răsuflu ușurat. Anul acesta s-a întâmplat la fel, dar bucuria mi-a fost umbrită de ciudatul juriu de la Stockholm care l-a premiat în mod uluitor pe Bob Dylan. S-a întors lumea pe dos dacă cel mai mare scriitor al planetei este considerat acest trubadur expirat!  Dacă omul avea neapărată nevoie de un milion de dolari, făceam noi o colectă și îl ajutam. În felul acesta, Amos Oz și Varujan Vosganian nu s-ar mai gândi să renunțe acum la scris ca să ia urgent lecții de chitară.
   În perspectiva anilor următori, am o propunere foarte decentă: să retragem candidatura la Nobel a lui Mircea Cărtărescu și s-o înlocuim, în mod firesc și logic, cu cea a lui Florin Salam. Șansele României vor deveni uriașe pentru că onorabilii academicieni suedezi se dovedesc mari iubitori de lamentații pe versuri jalnice. Din acest punct de vedere, Florin Salam este un scriitor eligibil și chiar Orbitor.

Mihai Frunză
                                                             - clarvăzător -