Manole are nuci. (Ana)Citatul zilei

La Steaua mi-a plăcut cel mai mult. (Pițurcă despre Eminescu)


Ghiveci onomastic


o schiță umoristică de Mihai Frunză

   Hanibal intră în Primărie cu mare sfioșenie. Primăria este un edificiu public care îi inspiră un respect izvorât din spaimă, lucru normal, pentru că aici s-a însurat. Merse la ghișeul cu pricina, întinse cartea de identitate și zise cu glas solemn, dar sugrumat:
   - Bună ziua! Mă numesc Hanibal și vreau să-mi schimb numele.
   - Bună ziua! îi răspunse un bărbat căruia, pentru că era foarte înalt, nu i se vedea capul din spatele ghișeului. Care este motivul cererii dumneavoastră?
    - Motivul este că vecinii se uită la mine cu groază de când au văzut la TV filmul cu același nume, zise Hanibal, uitându-se fix în nodul cravatei funcționarului.
   - Vecinii dumneavoastră sunt niște semidocți, răspunse nodul. Acel nume se scrie cu doi de n.
   - Așa este, dar se pronunță la fel.
   - Și ce nume ați dori să purtați de aici înainte?
   - Mișu.
   - Oribil! Mișu Zacuscă sună supărător de ridicol! Îmi permiteți să vă sugerez eu un nume. Schimbăm o singură literă și Hanibal devine Handbal. Văd că aveți o privire destul de sportivă. Cu o simplă metagramă, veți poseda o identitate nouă și atletică.
   - Nu-mi place handbalul, zice Hanibal puțin controversat. Și nici metagramele.
   - Nu? Atunci vă anagramez! În acest fericit caz, noul dumneavoastră nume este Albinah.
   - Vai de mine! Sună fioros! Parcă e un nume de terorist yemenit.
   - Afgan, zise cravata. Nu-i totuna.
   - Mișu e mult mai frumos și mai românesc, insistă Hanibal cu asiduitate. Și în plus, Albinah nu este o anagramă perfectă.
   - Vreți una perfectă? V-o dau îndată: Naibalah. Este o metagramă anagramată, ce-i drept, cu incastru. Dar e perfectă.
   - La naiba! zise Hanibal printre dinți. Omul acesta vrea să mă convertească la anagramatism islamic!
   Se întoarse brusc, fără să mai dea bună ziua și plecă spre ușă cu gândul să dispară grabnic. În fața lui, apăru din senin un gardian public cât un dulap cu trei uși și cu un chip tandru de călău mongol. Acesta îl oprește și-i zice pe un ton baritonal:
   - Domnule Hanibal, nu v-ar surâde să purtați istoricul nume de Bali-Han?



Un comentariu: